Alla inlägg under september 2010

Av Carolina - 30 september 2010 21:00

Dessa böcker har jag läst under september månad:


  • Räcker det om jag älskar dig? - Katarina von Bredow.
  • Flickan med de röda skorna - Maria Housden.
  • När kalla nätter plågar mig med minnen av hur det var - Jessica Andersson.
  • Tillsammans - Denise Rudberg.
  • Tillsammans; andra boken - Denise Rudberg.
  • Afrodite och döden - Ritta Jacobsson.

Nöjd med mitt läsande denna månad trots att jag tog ett litet uppehåll i början av månaden. Jag har såå många böcker som jag vill plöja igenom och hoppas på att få en rejäl ögonorgasm av. Men de böckerna sparar jag till nästa månad. = D

Av Carolina - 29 september 2010 19:00

 


"Rysningarna ilade längs ryggraden när bilen kröp fram jämsides med henne. Hon tänkte på mammas tjat om tjejer som blivit indragna i bilar och kämpade emot lusten att spurta iväg i panik.

     Hon sneglade mot bilen. Bara en ensam förare. Hon kunde inte se ansiktet, men hade en obehaglig känsla av att någon tittade på henne. Sidofönstret åkte ner. Från bilradion hördes en sportkommentator rabbla resultat som drunknade i publikjubel.

    - Du ser ut att behöva skjuts.


En kväll försvinner Afrodites klasskamrat Mikaela på vägen hem från en kompis. Några dagar senare hittas hon - död.

    Afrodite kan inte låta bli att undersöka vad som kan ha hänt och dras in i en härva av ledtrådar, lögner och farliga intriger. Ju mer hon forskar desto mer stärks en gnagande känsla som hon försöker förtränga. Mördaren är någon hon känner. Och han har förstått att hon vet alldeles för mycket..."


Älskade denna boken! Ännu en sträckläsningsbok tycker jag. Man drogs hela tiden framåt och kunde bara inte låta bli att läsa lite till hela tiden. Vad hände på nästa sida av boken egentligen? Vem är den där mördaren? Det bästa är att man vet inte vem som är mördaren förrän alldeles i slutet trots att det finns flera stycken kandidater för den rollen. Riktigt bra! Det ska ju inte vara självklart direkt för då tappar ju boken hela grejen...

     Detta var den första boken om Afrodite och jag kommer att med glädje och spänning läsa resten av böckerna också. Hoppas bara att allihopa är lika bra som den första...


Betyg: 5


Av Carolina - 26 september 2010 15:30

 


"Sommaren är här igen. Solen gassar över Stockholm och lovet har just börjat.

       För Theresa, Jakob och Alexander blir det en intensiv sommar på många sätt. Både sol och bad på Kampan och en del jobbiga grejer som tynger.

       Jakob tar illa vid sig när hans föräldrar grälar om pengar. Alexander vet inte riktigt om han någonsin kommer att känna sig trygg i Djurgårdsvillan igen. Och Theresas förvirring växer ikapp med känslorna när Alexander dyker upp på husbåten den där junikvällen."


Även fast det hände en del spännande grejer så kändes det verkligen som att denna boken var ett mellanspel mellan två olika stora händelser. Man vill hela tiden veta mera men slutet blev inte alls som man trodde. Man blev alldeles tom inuti. Och detta gör självklart så att man måste läsa tredje boken också...


Betyg: 5

Av Carolina - 24 september 2010 19:00

 


"Genom ett teveprogram inspelat på Djurgården, lär tre ungdomar med olika bakgrund känna varandra. Alexander är den privilegierade som går i privatskola och har en pappa som jobbar med Utrikesdepartementet. Jakob är den sportige killen och son till Coco, ansvarig för teveprogrammet. Theresa är tjejen som förlorat sin mamma i cancer och nu bor tillsammans med sin mycket sympatiske pappa på en husbåt vid Djurgårdskajen i Stockholm.

Theresas far tar med de tre ungdomarna ut till en ö i Stockholms skärgård där de utvecklar sin vänskap. Men i skuggan av detta lurar ett hot. Någon vill till varje pris hitta en av dem."


Jag sträckläste denna boken. Det tog mig ungefär ett dygn att läsa ut den. Lättläst, dvs inte så komplicerad, och mycket spännande. Man ville veta hur det gick för dessa tre vännerna och hur det gick för var och en av deras familjer. Det var väldigt svårt att lägga undan denna när man var tvungen så jag började läsa direkt så fort jag bara kunde. Som tur var har jag fortsättningen "Tillsammans - andra boken" hemma så jag slipper vänta så länge på att få reda på mera om vännerna och vad som hände efter den där första sommaren tillsammans...


Betyg: 5

Av Carolina - 19 september 2010 12:00

 


"Nu vågar jag bära den stjärnbeströdda hatten som kommer med musiken, glittret och skratten...

     Så sjöng sångerskan Jessica Andersson i rollen som den goda schlagerfén i öppningsnumret till Melodifestivalen våran 2009. Orden kunde handla om henne själv, för Jessicas liv och karriär är en riktig Askungesaga. Det finns goda skäl till att Jessica Andersson aldrig har riktigt glada ögon. Hon och hennes syskon växte upp med en missbrukande mamma och med mammans mer eller mindre våldsamma män. Med tiden splittrades syskonskaran på flera olika fosterhem. En enda sak har Jessica Andersson alltid varit säker på. Att hon kan och vill sjunga. Att hon ska sjunga. Så blev det också."


Boken var inte riktigt som jag hade tänkt mig men visst var den intressant. Ingen bok som direkt fängslade mig eller sådär. Den var lättläst med många korta stycken och det var nog tyvärr så att det var just därför som jag läste ut den. Det var många gånger som jag bara ville lägga den ifrån mig och börja läsa någon annan. Men är man intresserad av Jessica Andersson så är det säkert en bra bok. Men inget för just mig, tyvärr...


Betyg: 3

Av Carolina - 17 september 2010 12:00

 


"Vid tre års ålder får Hannah diagnosen cancer. Den chockerande nyheten skakar om alla i familjen och förändrar deras liv för alltid. Men mitt i rädslan och sorgen omvärderas tillvaron och livet får en ny innebörd och ett nytt värde.

        Det är Hannahs mamma Maria som berättar historien om Hannah, om hennes cancer, hennes röda glittrande skor och om hennes otroliga livsglädje.

        Flickan med de röda skorna är en berättelse om det värdefulla i livet. Samtidigt som den skildrar stor sorg förmedlar den kärlek, hopp och förtröstan."


Denna boken läste jag med en klump av både kärlek och sorg i bröstet. Jag log när mamman berättade om alla fina och kärleksfulla saker och händelser som rörde Hannah och jag lät tårarna rinna när mamman beskrev hur Hannah somnar in i hennes famn. Det var en väldigt fin bok som trots det tråkiga slutet gjorde att man gärna ville veta mera om Hannah och hennes familj - lära känna den där lilla flickan med de röda skorna, och veta vad som hände med familjen när Hannah inte fanns mer. En mycket läsvärd bok!


Betyg: 5

Av Carolina - 15 september 2010 18:30

Hittade min samling med gamla pixiböcker häromdagen när jag gick igenom ett par kartonger. Det var verkligen som att slungas tillbaka till den där första tiden då man lärde sig att läsa. Mamma läste massor för mig ur just dem böckerna och sen lärde jag mig att läsa. Jag har kvar den boken som lärde mig att läsa. Nu ligger dessa böcker uppe i Neos hylla och med enorm glädje läser jag minst en för honom varje kväll.  

Av Carolina - 3 september 2010 23:00

Har bara två böcker kvar att läsa utav det bokpaket jag fick hem för inte jättelängesen. Vad sjutton ska jag göra sen? Jag vet redan flera böcker som jag skulle vilja köpa och hugga in i men jag får väl hålla mig till tåls ett tag... = ( Så trist!

Presentation

Läser just nu

Lyssnar på just nu

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards